5 fordele ved at hyre en journalist til at formidle for din virksomhed

Mange virksomheder gør det. Hyrer en journalist til at skrive indholdet i deres blogs eller nyhedsbreve.

Kort sagt har en skolet journalist kompetencerne til at omdanne mere simple blogs eller nyhedsbreve til komplette indholdsuniverser med fokus på det emne som virksomheden er eksperter i.

Journalisten kan få virksomheden til at fremstå som et fagligt fyrtårn ved opbygge et vidensunivers, hvor læseren trygt får svar på hvad vedkommende går efter. Gode eksempler på dette er videnscentret Bolius.

Ovre i den lettere ende ser vi en del virksomheder udgive magasiner, hvor de hjælper læseren med viden, tips og idéer – samtidig med at læseren får en katalog over hvad de kan købe. Gode eksempler på dette er Magasin og Netto.

Hvorfor er det en god idé for din virksomhed at arbejde med journalistisk formidling når virksomheden skal brande sig selv eller opbygge relationer til målgruppen ved at udgive blogindlæg, nyhedsbreve eller fysiske publikationer?

Her har du fem gode grunde.

1. Mennesker identificerer sig med andre mennesker

Vi vil gerne læse om andres erfaringer med hvordan de oplever tingene i virkelighedens verden. Vi kigger på hvad mennesker, vi kan identificere os med, mener om noget bestemt. Også selv om personen forholder sig kritisk. Det virker langt bedre på os i forhold til hvis en eller anden anonym fortæller siger – eller påstår – det samme. Vi kan lide at læse cases og vi lytter til budskabet, såfremt en eller flere eksperter bliver inddraget i formidlingen.

2. Mange kan skrive, men få mestrer de rette værktøjer

I skolen har vi alle sammen lært dansk. Og derfor er det ikke helt forkert at sige, at de fleste, der er “dygtige til dansk” mere eller mindre kan sammensætte en tekst. Det ser vi mange steder. Til gengæld er der ikke ret mange skribenter, der har styr på hele den journalistiske værktøjskasse – research, interviewteknikker, genrer og ikke mindst: Hvordan man kan få det hele til at gå op i en højere enhed og omdannet til et gennemarbejdet journalistisk produkt.

3. Journalistiske virkemidler gør en tekst nemmere at læse

Helt fra dag 1 på uddannelsen har journalisten lært, at læsernes opmærksomhed er ekstremt flygtig. Derfor har journalisten fået indprentet vigtigheden af fængende overskrifter, underoverskrifter, skarptvinklede tekster, gode billeder, faktabokse, illustrationer og så videre. Der er ikke noget med at springe over her, for det kommer til at koste på opmærksomheds-kontoen; at læseren smutter videre.

4. Alle journalistiske udgivelser er gennemarbejdede

Journalister smider aldrig nogensinde en vilkårlig tekst ind for at fylde noget ud. Allerede inden teksten bliver udarbejdet har journalisten en konkret plan med, hvordan budskabet skal formidles, og der ligger altid grundig research bag, hvor journalisten har taget sig tid til at undersøge forholdene og tale med kilder og inddrage eksperter. Arbejdet udmønter sig i ekstra læseværdige artikler.

5. Journalistik opleves som mere troværdigt

Det gør noget ved troværdigheden, at man kan se, at der er en fagperson, der har skrevet indholdet. At teksten er mere skarpt vinklet og indeholder cases fra virkelighedens verden. Det er derfor ikke helt uden årsag, at mange virksomheder udgiver indhold, der ligner hvad man ellers ville kunne læse om i et fagblad eller i et magasin.

Mette Bertelsen

Mette Bertelsen

Tak for at du læste med. Synes du, at noget af det der står i artiklen lyder interessant? Så skal du til enhver tid være velkommen til at kontakte mig.
Scroll til toppen