Derfor er din virksomheds visuelle identitet vigtig

Vil du opnå resultater på nettet? Så skal du have en genkendelig visuel identitet, hvor din røde tråd er tydelig og klar. Det er mit helt generelle råd til alle kunder. For det er lige præcis det, der gør, at din kommunikation får det professionelle udtryk.

Men det er dyrt, vil mange tænke. Især når du i forvejen har mange andre ting at bruge dine penge på. Men det er absolut investeringen værd i forhold til hvad du opnår af synlighed. For du får simpelthen mere lyst til at være skabende.

Fra gør-det-selv til en professionel løsning

Jeg har selv været der. Ikke fordi at jeg ikke kunne se idéen i at have en professionel visuelt identitet. Men fordi jeg simpelthen ikke havde råd. Da jeg var helt ny sparede jeg derfor en hel del penge ved at lave et hurtigt første logo gratis i Canva. Logo’et kan du se her:

Det er jo ikke fordi at det var et decideret dårligt logo. Canva har masser af færdige designs, der afbøder det værste. Og noget lignende kan du sådan set også godt selv lave. Specielt hvis din pengepung ikke rækker til andet.

For mig som rådgiver har en gør-det-selv-løsning dog klinget lidt hult, når jeg nu sælger min viden om netop at få virksomheder til at tage sig bedst muligt ud online.

Så efter et lille års tid kunne jeg endelig “walk the talk” og hyre en professionel grafisk designer til at gøre jobbet for mig. Her er et lille udpluk af resultatet.

Det er en såkaldt designskabelon jeg har investeret i. En enkel én.

Vi har undervejs i processen afholdt flere møder hvor vi har diskuteret formål, målgrupper, udtryk og anvendelsesmuligheder.

Logoet er enkelt, rummer M og B, kan drejes rundt og ser også godt ud i mikro-version (som fx favicon). Det er leveret med og uden tekst. Logoet fungerer med lys og mørk baggrund, og den leveres med transparent baggrund, så den blender smukt ind alle steder.

Men et logo gør det ikke alene. Jeg har også bestilt en passende farvepakke. Farverne er trendy, professionelle og maskuline/feminine. De kan gradueres op og ned og kan bruges alene eller kombineres. Som tone-i-tone farver eller komplementærfarver. Jeg kan vælge en primærfarve og så sektionsopdele eller temaopdele efter farver.

Eksempel på tone-i-tone brug af grøn:

En designskabelon er et slags visuelt “sprog” for hvordan man skal kommunikere sit brand ud. Kontinuerligt, genkendeligt og fængende for virksomhedens målgrupper.

Du skal bare i gang

Så du skal ikke være bange for at få lavet et logo og nogle dertil hørende farver.

Hovedsagen er, at din virksomhed kommer ud over rampen. At du kommer i gang med at sælge det du skal have solgt.

Problemet er, at du en dag måske synes, at kongeblåt er megaflot. Og at du en anden dag mere er til hot orange. Du kommunikerer efter dit humør. Måske er du heldig, at din smag appellerer til din målgruppe, måske deler I ikke lige samme smag. Der er en vis risiko for at det visuelle hurtigt stikker af i alle mulige retninger.

Derfor vil jeg allerhelst prædike, at du skal investere i professionelle løsninger. Du skal ikke ud i at tænke, at du kan arbejde med grafisk design, når du i virkeligheden er allerdygtigst til at fx programmere. Lad fagfolkene om deres.

Med en designskabelon holder du dig til de samme farver og fonte. Inden for denne klart definerede ramme har du mulighed for at spænde vidt.

Skal du have noget lignende?

Hvis du er kommet herned, kan det være, at du tænker:

– Det er da det, min virksomhed har brug for. Men kan jeg nu få styret bolden ordentligt i mål? Kan jeg stille alle de nødvendige, kritiske spørgsmål?

Så skal du altid være velkommen til at kontakte mig. For det er det, jeg kan!

Jeg kan både hjælpe dig i gang i forhold til grafiker, og med at anvende din visuelle identitet i praksis – på hjemmeside, sociale medier, i nyhedsbreve eller i forhold til trykte publikationer.

Mette Bertelsen

Mette Bertelsen

Tak for at du læste med. Synes du, at noget af det der står i artiklen lyder interessant? Så skal du til enhver tid være velkommen til at kontakte mig.
Scroll til toppen

Har du lyst til at få nyheder fra mig?

Prøv mit nyhedsbrev

Jeg sender ikke nyhedsbreve fast ud. Men når jeg gør det, så vil du typisk få blogindlæg, info om nye produkter eller services – eller et godt tilbud.